Co to są "pajączki"?

"Pajączkami" nazywa się popularnie poszerzenia drobnych naczyń śródskórnych, a w nomenklaturze medycznej są to teleangiektazje i wenulektazje.

Występowanie izolowanych teleagiektazji często jest dla chorych problemem estetycznym. Skarżą się na nie zwłaszcza kobiety, presja kultu urody wyraźnie pogarsza ich samoocenę i komfort psychiczny, co sprawia, że teleangiektazje są nie tylko problemem kosmetologicznym, ale i medycznym.

U niektórych chorych zmiany te powodują dolegliwości bólowe, głównie wtedy, gdy są umiejscowione w dołach podkolanowych. Ze względu na częste współistnienie teleangiektazji z innymi patologiami układ żylnego należy wykonać diagnostykę USG Doppler układu żylnego. Jednym z pierwszych objawów przewlekłej niewydolności żylnej jest poszerzenie sieci żył w warstwie podbrodawkowatej skóry.

Wenulektazje (żyły siatkowate) są żyłami leżącymi w tkance podskórnej, mają zwykle niewielką średnicę, a ich układ przypomina sieć rybacką. Do 70% kobiet pomiędzy 18 a 39 rokiem życia cierpi na „pajączki”.

Leczenie chorych z teleangiektazjami jest objawowe i ukierunkowane na uzyskanie korzystnego efektu estetycznego.

W mojej praktyce stosuję obliterację laserową przy użyciu lasera diodowego o długości fali 940 nm. Działanie wysokoenergetycznego lasera Salsa 120 firmy Metrum o mocy 120 W i krótki czas impulsu 0,1 ms pozwala na głęboką penetrację lasera do światła naczynia bez uszkodzenia termicznego skóry. Podczas zabiegu dodatkowo skóra jest chłodzona za pomocą aparatu Cryo-T Cooler jako profilaktyki przeciwbólowej, przeciwobrzękowej i przeciwprzebarwieniowej.

Najbardziej rozpowszechnioną metodą leczenia teleangiektazji jest mikroskleroterapia. Polega ona na podawaniu do światła naczynia substancji powodującej zamykanie naczynia. Leki podaje się do światła naczynia specjalnie cienką igłą przy użyciu podświetlacza lub USG z użyciem sondy liniowej o wysokiej częstotliwości. Po zabiegu powinna być stosowana pończocha o stopniowanej kompresji.

Żylakami nazywamy trwałe, ograniczone rozszerzenia żył powierzchownych widoczne pod skórą jako balonowate uwypuklenia.

Z powodu żylaków kończyn dolnych cierpi około 20 – 50 % dorosłej populacji. Przyczyny powstawania żylaków kończyn dolnych nie zostały do końca wyjaśnione.

Przyjmuje się, że etiopatogeneza żylaków jest wieloczynnikowa, a najważniejszą rolę w ich powstawaniu i powiększaniu się odgrywa niewydolność zastawek żylnych oraz wrodzone lub nabyte osłabienie ściany żył, wywołane zmniejszeniem ilości elementów podporowych. Powstawaniu i powiększaniu żylaków sprzyja długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej i siedzącej, przebycie zakrzepicy żył powierzchownych lub głębokich, liczne ciąże, podeszły wiek, zaparcia, uporczywy kaszel i otyłość.

Niewielki żylaki w początkowym okresie choroby nie wywołują żadnych dolegliwości, a chorzy zgłaszają się do chirurga z powodów estetycznych.

W miarę postępu choroby pojawiają się: uczucie ciężkości nóg i uczucie zmęczenia nóg, obrzęk stóp i goleni, bóle kończyn, przebarwienia skóry i owrzodzenia na podudziach. Następstwem nieleczonych żylaków kończyn dolnych jest zwykle przewlekła niewydolność żylna mogąca doprowadzić do powstania znacznych obrzęków, zmian troficznych i owrzodzeń goleni.

Co to jest skleroterapia?

Skleroterapia jest prostym, skutecznym zabiegiem i bezpiecznym zabiegiem stosowanym w leczeniu przewlekłej niewydolności żylnej. Metodę tą stosuje się z powodzeniem od prawie 100 lat. Zabieg polega na wstrzyknięciu do chorobowo zmienionej żyły specjalnego preparaty (Aetoksysklerol) w celu wywołania z Wewnątrznaczyniowe zamkniecie żyły odpiszczelowej lub odstrzałkowej laserem (EVLT) o długości fali emisyjnej 1470 nm to bezpieczna i nowoczesna metoda leczenia choroby żylnej.

W roku 2010 w USA około 90 % zabiegów wykonano tą metodą. W metodzie tej dostęp żyły na poziomie kolana uzyskuje się po9d kontrolą USG (ultrasonograficznie). Do światła żyły wprowadza się sondę przez którą następnie włókno przewodzące światło lasera. Położenie włókna kontroluje się ultrasonograficznie. Następnie laserem stopniowo wycofując się zamykając światło żyły.

Tkanki otaczające żyłę ostrzykuje się środkami znieczulającymi przy użyciu specjalnej pompy. Po zabiegu chorzy mogą powrócić do codziennej aktywności, ale przez tydzień powinni nosić pończochy uciskowe. W przypadku obecności żylaków na goleniach w zależności od rozległości zmian i od woli chorego leczenie uzupełnia się miniflebektomią, skleroterapią lub kriostripingiem jednoczasowo lub w drugim etapie leczenia.

Koszt leczenia obejmuje zabieg laserowy, pończochę uciskową firmy Sigvaris oraz uzupełniającą skleroterapię do zakończenia leczenia kończyny i wynosi od 2500 do 3000 złotych.

Zabieg zakładania podwiązek gumowych na hemoroidy

Zabieg polega na wprowadzeniu proktoskopu i zakładania pod kontrolą wzroku, powyżej linii zębatej, gumowych pierścieni z użyciem specjaslnego aplikatora na podstawę guzka krwawniczego, uniesionego ponad podłożem, dzięki zassaniu guzka.

Na skutek tego guzki są zaciskane. Po 3 – 10 dniach ulegająca przez ten czas martwicy tkanka guzka krwawniczego zostaje wydalona drogą naturalną.

Powstająca w następstwie tego procesu blizna powoduje umocowanie błony śluzowej do niżej leżącej warstwy.

Około 3 – 4 tygodni po założeniu podwiązek, owrzodziały ubytek zostaje całkowicie wygojony z wytworzeniem blizny.

Dopiero wówczas powinno się wykonać kolejny zabieg zakładania podwiązki.

Dzięki zakładaniu podwiązek uzyskuje się z jednie strony zmniejszenie rozmiarów guzka krwawniczego, z drugiej zaś – jego ufiksowanie do nizej położonej warstwy ściany odbytu, a tym samym zapobiega się jego wyślizgiwaniu do kanału odbytu.

Leczenie a pomocą zakładania podwiązek gumowych jest metodą terapeutyczną dostosowaną do fizjologicznie występującego mechanizmu zaciskania odbytu.

Wyniki leczenia z użyciem zakładania podwiązek są bardzo dobre i w 90 % przypadków uzyskuje się całkowity powrót prawidłowej kontynencji oraz opanowanie krwawienia z odbytu. Jeszce po pięciu latach od zabiegu aż 70 % wszystkich pacjentów jest całkowicie wolnych od dolegliwości hemoroidalnych.

Leczenie za pomocą zakładania podwiązek jest związane z niskim ryzykiem powikłań i może być przeprowadzane w warunkach ambulatoryjnych.

!5 – 20 % leczonych skarży się na ból o różnym stopniu nasilenia, który może utrzymywać się przez 12 – 24 godziny.

Wewnątrznaczyniowe zamknięcie żyły laserem (EVLT)

W roku 2010 w USA około 90% zabiegów wykonano tą metodą.

Co to są żylaki kończyn dolnych.

Z powodu żylaków kończyn dolnych cierpi około 20 – 50 % dorosłej populacji.

Przyczyny powstawania żylaków kończyn dolnych nie zostały do końca wyjaśnione.

Co to są guzki krwawnicze (hemoroidy)

Guzki krwawnicze to gąbczaste, wypełnione krwią uwypuklenia, położone bezpośrednio przed linią zębatą. Stanowią one czynnościowe uzupełnienie odbytowego aparatu zwieraczowego. Około 80 % wszystkich ludzi po 30. roku życia cierpi co najmniej raz w jakimś okresie swojego życia, w większym lub mniejszym stopniu.

Chorobę hemoroidalną charakteryzują takie dolegliwości jak krwawienie z odbytu, wilgotne sączenie, świąt i obecność ran w obrębie szpary miedzypośladkowej, uczucie niepełnego wypróżniania, zapalenie odbytu, wypadanie guzków krwawniczych. Jest ona wywołana przez dysfunkcję odbytowego aparatu zwieraczowego. Przyczyna tego zaburzenia czynnościowego do dzisiaj nie została dokładnie wyjaśniona.

Leczenie rozpoczyna się od poradnictwa dietetycznego, stosowanie rozszerzadła do odbytu. W przypadkach bardziej zaawansowanych proponuje się skleroterapię, zakładanie podwiązek gumowych i w końcu leczenie operacyjne.

gabinet@chirurgia-jozefiak.pl

Sprawdź mapę dojazdu